Gusül
Abdesti
Gusül (Boy Abdesti)
Gasl, yıkamak demektir.
Gusül ve iğtisal da, yıkanma anlamını taşır. Din deyiminde
gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır, boy abdesti alınmasıdır. Buna
taharet-i kübra (büyük temizlik) denir. Böyle bir temizliği
gerektiren hal cünüplüktür. Ayrıca kadınların hayız ve nifas
kanlarının sona ermesidir. Cünüplük hali ise, aşağıda
açıklanacağı üzere, şehvetle meninin atılmasından ve cinsel
ilişkiden meydana gelir.
Guslü Gerektiren
Haller:
a. Cünüplük: Cinsî
münasebet, ihtilam ve ne şekilde olursa olsun meninin vücut
dışına çıkması boy abdestini gerektirir.
b. Hayız ve Nifas
(Lohusalık): Hayız ve nifas hali sona erince gusül farz olur.
Şehvetle yerinden ayrılan ve
şehvetle dışarıya atılan bir meniden dolayı gusletmek gerekir.
Şehvetle yerinden aynlıp, şehvet kesildikten sonra dışarıya
atılan meniden dolayı da, İmamı Azam ile İmam Muhammed'e göre,
gusletmek gerekir. Fakat İmam Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez.
Rüyada şehvetle ayrılan bir
meninin, şehvet kesildikten sonra dışarıya akıtılmasını sağlamak
için tenasül organını tutmak ve sonra dışarıya akıtmakta,
misafir ve soğukta bulunanlar için İmam Ebu Yusuf görüşünü
seçmekte kolaylık vardır.
Bu yönden bu görüşün tercih
edilmesini uygun görenler vardır. Bakmak ve dokunmak suretiyle
şehvetle gelen meniden dolayı da gusletmek gerekir.
Cinsel ilişki halinde sünnet
yerinin veya o kadar bir kısmın duhulü ile, buluğ çağına ermiş
erkek ve kadının gusletmeleri gerekir. Meninin gelip gelmemesine
bakılmaz. Bunlardan yalnız biri buluğ çağına ermiş ise sadece
ona gusül gerekir, diğerine gerekmez. Ancak buluğ çağına
yaklaşmış bir devrede ise, yıkanmadan namaz kılmasına izin
verilmez. Namaza devam için taharette tedbirli olmak lazımdır.
Bu ve buna benzer hangi haller olursa olsun ihtiyat olan yol
gusletmek suretiyle şüpheli hallerden sakınmaktır.
Uykudan uyanan kimse,
yatağında, çamaşırında veya bedeninde bir yaşlık görünce
bakılır: Eğer rüyada cinsel ilişkide bulunduğunu hatırlıyorsa,
gusletmesi gerekir. Yaşlığın meni olup olmamasında şüpheye
düşmesi bir önem taşımaz. Ancak ihtilam olduğunu hatırlamadığı
takdirde, yaşlığın mahiyetinin ne olduğu üzerinde durulmaz ve
gusül gerekmez. Çünkü akıntının şehvetle geldiği
bilinmemektedir. Bu mesele İmam Ebû Yusuf'a göredir,
İmamı Azam ile İmam
Muhammed'e göre, gelen akıntının mezi olduğunu anlıyorsa, gusl
etmesi gerekmez. Fakat meni olduğunu biliyor veya şübheye
kapılıyorsa, gusletmesi gerekir. İhtiyata uygun olan da budur.
Onun için fetva buna göredir.
Yatağından uyanıp kalkan
kimse, ihtilam olduğunu hatırladığı halde, tenasül organında bir
yaşlık görse gusletmesi gerekir. Ayakta veya oturduğu yerde
uyuyan kimse, uyanıp da bu organında bir yaşlık görse, bakılır:
Eğer bu yaşlığın meni olduğuna kanaati varsa veya uyumadan önce
bu organı hareketsiz bir halde idi ise, gusletmesi gerekir.
Fakat böyle bir kanaati yoksa ve tenasül organı da önceden
uyanık durumda idi ise, gusletmesi gerekmez. Bulunan yaşlığın
mezi olduğuna hükmedilir. Çünkü organın uyanık olması, mezinin
çıkmasına sebeb olur.
Sarhoş veya bayılmış olan
bir kimse uykusundan uyanıp da, kendisinde meni bulacak olsa,
gusletmesi gerekir. Mezi bulacak olsa yıkanması gerekmez.
İdrarını yaparken, tenasül
organı uyanık olduğu halde meni gelse, yıkanması gerekir. Organ
uyanık olmayınca; gusletmek gerekmez, çünkü uyanıklık şehvetin
bulunmasına delildir.
Bir erkek veya bir kadın
rüyada ihtilam olsa da, meni dışarıya çıkmış olmasa, yıkanmak
gerekmez. İmam Muhammed'e göre, böyle bir kadının ihtiyat olarak
yıkanması gerekir. Çünkü kadından çıkacak bir sıvının yine ona
dönmesi ihtimali vardır.
İhtilam olan veya cinsel
ilişkide bulunan bir kimse, idrarını yapmadan veya çokça
yürümeden veya yatıp uyumadan yıkansa da, sonra kendisinden
meninin arta kalan kısmı çıkacak olsa, ikinci kez yıkanması
gerekir. Fakat idrarını yaptıktan veya epeyce yürüdükten veya
uyuduktan sonra şehvetsiz olarak gelecek meni guslü gerektirmez.
Çünkü bu durumda o meni, yerinden, şehvet olmaksızın ayrılmış
bulunur. Yine bir kadından, yıkandıktan sonra, kocasının menisi
çıkacak olsa, tekrar gusletmesi gerekmez.
Bir yatakta yatıp uyuyan iki
kimse, uyandıkları zaman ihtilam olduklarını hatırlamayarak
yatakta meni gibi bir yaşlık görseler veya kurumuş meni görüp de
o yatakta kendilerinden önce başka bir kimse yatmış olsa bu
durumda meninin kime ait olduğu bilinmese, her ikisinin de
ihtiyaten yıkanması gerekir.
Şehvet olmayıp da
döğülmeden, ağır bir yük kaldırmadan ve yüksek bir yerden
düşmeden dolayı meni gelmesiyle gusül gerekmez.
(İmam Şafî'ye göre bu hallerde de gusül gerekir.)
Yerinden şehvetle ayrılan
bir meni, bedenin dışına veya dış hükmünde olan yere çıkmadıkça
gusül gerekmez.
Bakire bir kızın bekaretini
yok etmemek sureti ile yapılan bir ilişkide meni gelmeyince
gusül gerekmez; çünkü bekaret, sünnet yerine kadar duhule engel
olmuş demektir.
Cünüplük, hayız veya
nefselik (loğusalık) halinde iken, gayrimüslim bir kadın veya
gayrimüslim bir erkek ihtida etse, gusletmesi farz olur. Hayız
veya nefseliği son bulmuş olsa da, yıkanmamış bulunsa, yine
gusül gerekir. Fakat yıkanmış bulunan veya henüz cünüplük, hayız
ve nefselik haline düşmemiş olan erkek veya kadın gayrimüslim
ihtida etse, yıkanması mendub olur.
Gusül Nasıl Yapılır:
Gusletmek isteyen bir kimse
önce besmele okur ve : "Niyet ettim Allah rızası için
gusletmeye" diye niyet eder. Elleri bileklere kadar yıkadıktan
sonra edep yerlerini temizler. Bundan sonra sağ avucuyla ağzına
üç kere su alır ve her defasında ağzını boğazına kadar gargara
şeklinde çalkalar. Oruçlu ise boğazına su kaçmamasına dikkat
eder. Sağ avucuyla burnuna, genzine kadar üç defa su çeker, her
defasında sol eliyle burnunu temizler. Bundan sonra tıpkı namaz
abdesti gibi abdest alır.
Abdest aldıktan sonra önce
başına, sonra sağ, daha sonra da sol omuza üçer defa su döker ve
vücudunu yıkar. Suyu her döküşte elleriyle vücudunu iyice
ovuşturur. İğne ucu kadar kuru yer kalmaksızın vücudun her
tarafını güzelce yıkar. Gusülde bıyık, saç ve sakal diplerine
suyun iyice işlemesi için ovuşturulur. Göbek boşluğu, küpe
delikleri dikkat edilerek yıkanır. Böylece gusül abdesti almış
oluruz.
Guslün Farzları:
1. Ağza su
alıp boğaza kadar çalkalamak.
2. Burna su
çekip yıkamak.
3. Bütün
vücudu ıslanmayan yer kalmayacak şekilde yıkamak.
Guslün sünnetleri:
1. Gusle
niyet etmek.
2. Besmele
ile başlamak.
3. Bedenin
bir tarafında pislik varsa onu önceden güzelce temizlemek.
4. Avret
yerini yıkamak
5. Gusülden
evvel abdest almak.
6. Bedenine
üç defa su dökmek ve suyu bedenin her tarafına ulaştırmak.
7. Su
dökünmeye baştan başlamak, sonra sağ omzuna, sonra sol omzuna
dökmek ilk defa döktüğü zaman bedeni ovmak ve suyu bedenin her
tarafına ulaştırmak.
8. Ayağının
olduğu yere su birikirse, abdest aldığı zaman ayak yıkamasını
sonraya bırakmak.
Kaynak:
Büyük İslam İlmihâli, Ömer Nasuhi Bilmen
|